Vi tillverkar enkla och smarta produkter för våra äldre!

Nya Doro 8110 - nästa generations smartphone för seniorer

Doro lanserar nästa generations smartphone för seniorer, Doro 8110. Telefonen är utvecklad för seniorers behov med ett ökat fokus på användarvänlighet, klart och tydligt ljud och bild samt god ergonomi. Dessutom är Doro 8110 utrustad med det användarvänliga gränssnittet EVA och tjänsten TeamViewer för fjärrstyrning.

Enligt en undersökning gjord på uppdrag av Doro, uppger 32 procent av Sveriges seniorer att de har problem med synen och 41 procent att de har reducerad hörsel. * Därför ställs också högre krav på mobiltelefoner för seniorer vad gäller användarvänlighet. Doros senaste telefon, Doro 8110, är skapad för att underlätta de typiska problem som uppstår när seniorer hanterar och använder telefoner och för att möta deras förutsättningar och behov.

– Seniorers behov blir tyvärr alldeles för ofta bortprioriterade vid utvecklandet av ny teknik. På Doro har vi lång erfarenhet av att ta fram produkter skräddarsydda för seniorer och vet att användarvänlighet och faktorer som tydligt och högt ljud samt skarpa och klara typsnitt och displayer, är saker som seniorer prioriterar högt vid köp av mobiltelefoner, säger Jörgen Nilsson Vice President på Doro Phones.

Doro 8110 har precis som Doros tidigare telefoner utrustats med det användarvänliga gränssnittet EVA, Enkel, Vänlig och för Alla, och gratistjänsten Response By Doro som kopplar ihop användarens anhöriga och vänner så att de tillsammans kan hjälpa och assistera senioren om så skulle behövas. På telefonens baksida finns också en fysisk larmknapp som enkelt kan aktiveras vid nödlägen.

TeamViewer, för fjärrstyrning och ökad trygghet

Doro 8110 är förinstallerad med tjänsten TeamViewer, som möjliggör för anhöriga och vänner att hjälpa användaren med att justera många inställningar, exempelvis höja och sänka ljudet och öka eller minska skärmens ljusstyrka. Behöriga vänner och anhöriga kan också ladda ner och installera appar samt ordna enklare felsökning av användarens telefon. Alla dessa ändringar och justeringar kan anhöriga och vänner göra antingen direkt från sin egen smartphone (iOS eller Android) eller från en PC, även om de befinner sig hundratals mil bort.

Ergonomiskt anpassad för att enkelt användas utan besvär

Med en stor och tydlig skärm på 6.1”, mjuka linjer och avsaknaden av skarpa kanter, är Doro 8110 anpassad för att vara lika enkel att greppa som att hålla och hantera. Telefonen har stora ikoner och text samt en ökad rörelsekänslighet för lätta knapptryckningar för att vara så enkel som möjligt att använda. Doro 8110 har också anpassats speciellt för seniorers hörsel genom att ljudkurvor och tonfrekvenser har justerats speciellt för äldres hörselförmåga, en funktion som ofta efterfrågas av seniorer.

Tre kameror i en – för bättre bilder, även i svagt ljus

Doro 8110:s nya kamera består egentligen av tre kameror i en, för att på bästa sätt verkligen fånga stunder användaren vill minnas. Kamerans tre linser möjliggör skarpa och högupplösta bilder och kan även läsa av QR-koder, vilket är en funktion som allt fler seniorer efterfrågar.

Ökat miljöfokus och IP54-certifierad

Doro 8110 är IP54-certifierad, vilket betyder att telefonen tål både stänk av vatten och damm. Detta gör att telefonen är mer robust och tålig för yttre påverkan. Doro arbetar också sedan länge med ökat miljöfokus och på Doro 8110 är bland annat stora delar av förpackningsmaterialet runt telefonen och dess tillbehör gjort av biologiskt nedbrytbart material. Därtill har överflödigt material tagits bort eller ersatts av miljövänligare alternativ.

Doro 8110 kommer att finnas tillgänglig för försäljning hos operatörer och återförsäljare under november.

Johanna Sturk
Johanna.sturk@gullers.se

Om Doro

Doro är ett seniorfokuserat teknikföretag. Vi utvecklar tjänster och produkter för seniorer för att göra åldrandet självständigt, stärkande och innehållsrikt. Vår breda portfölj av senioranpassade produkter och tjänster bidrar till att koppla ihop generationer digitalt och skapar en trygg och självständig tillvaro i och utanför hemmet. Doro är marknadsledande inom trygghetslarm i Sverige, Norge och Storbritannien och global marknadsledare på̊ mobiltelefoner till seniorer. Doro är ett svenskt bolag med huvudkontor i Malmö̈ och försäljningsverksamhet i 27 länder. Doros aktie är noterad på̊ Nasdaq Stockholm. 2020 hade bolaget ca 1 080 medarbetare och nettoomsättningen uppgick till 1 689 miljoner kronor (168,0 miljoner Euro). Läs mer om Doro på̊ vår hemsida www.doro.se
* Doro Segmentation Study by River Research, 2019.